De vader van Yasmina belt met de vraag of ik zijn dochter kan helpen bij het scherp krijgen van een keuze.

Hij legt uit dat zijn dochter, 19 jaar, nu met een studie computerkunde bezig is maar daar niet verder in wil gaan. Ze heeft er geen plezier in. Hiervoor heeft zij de studie psychologie gevolgd maar is na een paar maanden afgehaakt. Ze werd er heel depressief van. Hij geeft aan dat hij niet weet hoe Yasmina weer zelfvertrouwen krijgt en zin heeft in de toekomst. Kenmerkend is dat ze moe is en rondhangt terwijl sport toch echt haar ding is, zo geeft hij aan.

Zijn vraag volgt: “Kan jij haar helpen?”

Verhelderingsgesprek.

Yasmina belt mij en zegt dat ze graag een verhelderingsgesprek wil. In dit verhelderingsgesprek legt Yasmina uit wat het probleem is. Zij geeft aan lusteloos te zijn en ze wil iets echt leuks gaan studeren. Iets dat zij aan kan. Oh, laat ze nog even weten: “Ik wil geen internist worden!” Ze waarschuwt me “Ik vind niets leuk. Ik wil graag mijn eigen weg maar ik weet niet wat en hoe”.

Ik vertel in dit gesprek mijn visie: de jongere kiest op basis van eigen onderzoek. Daarna leg ik mijn werkwijze uit. Het werken met 4 fases en het belang om ALLE fasen in de juiste volgorde doorlopen. De vorm is een trechter. Studiekeuze testen invullen op mijn kantoor. Opdrachten uitvoeren zoals het Stickerspel. Testen bespreken. Ik geef aan dat het vooral een samenwerking is op basis van vertrouwen.

Yasmina geeft aan dat deze werkwijze haar bevalt. “Ik was vooraf bang dat jij meteen met een studie zou komen aanzetten!” Ze heeft begrepen dat zij met haar studiekeuze centraal staat. Dat zij het onderzoek verricht en dat ik als studiekeuze expert zorg voor de strategie en structuur. Daarom heet dit gesprek een verhelderingsgesprek. Yasmina pakt het samen: “Het is maatwerk, dus!”

Yasmina gaat met haar ouders overleggen voor het meest geschikte pakket. Zij kiezen voor het Studiekeuze Pakket Compleet. Yasmina start met de uitgebreide fase oriëntatie.

De overeenkomst wordt door Yasmina ondertekend. Het is belangrijk dat zij weet dat haar inzet en actieve bedrage leidt tot een duurzaam resultaat in studiekeuze. Wat betekent dit ‘JA’ van Yasmina?

Testen maken en bespreken.

Ik kies in mijn praktijk voor het werken met 3 online testen. We maken een eerste afspraak hier op kantoor zodat Yasmina de testen kan maken. We spreken ook een tweede testdag af.

In de volgende bijeenkomsten bespreken we de testen zodat Yasmina weet wat haar sterke en minder sterke eigenschappen zijn. Ze krijgt zelfinzicht en ze leert waarom zij de dingen doet zoals ze die doet. Het grootste effect ontstaat als ik de drie testen ‘op elkaar’ afstem. Dan krijgt ze, als het ware, een 3D foto.

Yasmina zag vooraf op tegen het maken van testen omdat er in het verleden ‘rare’ dingen uit de testen kwamen. Het tegendeel blijkt waar als ik, als expert, de testen interpreteer. Zo de eerste hobbel is genomen!

Uit de testen blijkt dat Yasmina grote behoefte heeft aan structuur en dat ze graag werkt in opdracht van anderen. Dan kan zij haar taken goed uitvoeren.

Opdrachten.

Deze fase oriëntatie wordt aangevuld met specifieke opdrachten om de gegevens van de testen te ‘controleren’. Het Stickerspel, dat ik zelf ontwikkeld heb, zet ik in. In plaats van een digitale activiteit is dit een fysieke opdracht voor Yasmina. De stickers zijn gericht op Beroepen, Werkwaarden en Talenten.

Yasmina vindt fotografie erg boeiend. De specifieke huiswerkopdracht voor haar is het maken van een ‘beeld’ met als thema:“ Wat heb je geleerd van het bespreken van je testen?” Ze stuurt me een verrassende foto van een hoofd met power en wereldinzicht. Ze zegt hierover: “Zo geweldig voelde ik me na ons gesprek. Ik begrijp nu wat ik moet doen.”

Andere opdrachten volgen over het ontdekken van welke manier van leren bij haar past. Ook ervaart ze welke interesses ze echt heeft. Nee, niet die van een ander, maar echt die van haarzelf. Yasmina ontdekt dat ze graag research doet. Door haar opdrachten, research naar mogelijkheden , gaat een wereld voor haar open. Ze leert waar ze graag wil werken: in de gezondheidszorg. Zij kon eerst niet verder kijken dan het beroep verpleegkundige waardoor zij zich beperkte in haar mogelijkheden.

Yasmina werkt het beste op basis van opdrachten en biedt graag ondersteuning aan anderen. Nu kan zij aangeven waarom het academisch niveau niet bij haar past en het beroep internist in het bijzonder. Wat is dit een opluchting voor Yasmina. De puzzelstukjes vallen voor haar op de plaats.

Rapport en advies.

Ik sluit met Yasmina en haar ouders de fase oriënteren af met een schriftelijk studiekeuze rapport. En een opmaat voor de eerste stap na dit traject.

Yasmina en haar ouders nodig ik uit om haar studiekeuze rapport toe te lichten en de resultaten te bespreken. In dit rapport staan haar testgegevens, samenvatting en mijn advies.

De ouders van Yasmina geven aan dat de testresultaten voor hen een eyeopener zijn. Yasmina heeft een hoge mate van structuur nodig. Zij werkt het best in opdracht van anderen zoals van een specialist of leidinggevende. Op deze manier heeft moeder er nooit naar gekeken. Moeder geeft aan dat zij en haar man ervan uitgingen dat ze internist zou worden. Ze waren er zich als ouders niet van bewust dat dit zo belastend was voor Yasmina. Moeder zegt ook dat haar dochter veel energieker is nu ze weet wat ze wil!

Yasmina legt haar ouders uit dat ze blij is dat ze op haar eigen niveau, hbo, kan gaan werken. Het maakt haar gelukkig dat ze een combinatie kan maken van gezondheidszorg, research en computerkunde. Welke opleiding het precies is, maakt haar nu niet zo uit vertelt ze. Want door het bespreken van de testen heeft ze gezien ‘wie ze is’ en ze is er blij mee. Zij leeft haar eigen leven, overtuigd van haar kracht en in verbinding met haar ouders. Wat een prachtig beeld zie ik daar! Daar doe ik het voor, als studiekeuze expert.

Stappenplan.

Studiekeuze Pakket Compleet bestaat uit een uitgebreide oriëntatie en het Stappenplan. Dit Stappenplan omvat de volgende fasen: oriënteren, verkennen, verdiepen en besluiten. Alleen als die vier fasen doorlopen zijn, volgt een duurzame studiekeuze.

Yasmina heeft de fase oriëntatie afgerond. Zij kan nu verder met de volgende fasen. Zij weet waarom het belangrijk is om ALLE fasen te doorlopen in de juiste volgorde. Direct van Oriëntatie naar Besluiten gaan, is geen optie, weet ze nu. Ze pakt het nu anders aan met de 4 fasen studiekeuze strategie ®.

  • Wil jij leren hoe je alle fasen van de studiekeuze begeleidt?
  • Wil jij leren om testen te interpreteren?
  • Wil jij leren hoe de jongere een duurzame studiekeuze maakt?

Wil jij daarom werken met de 4 fasen studiekeuze strategie ®?

Kijk hier voor de Opleiding Studiekeuzeadvies voor Loopbaanprofessionals en reserveer je plek.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.