Mijn missie is: scholieren, studenten en jongeren motiveren en inspireren in hun studiekeuze zodat zij een goede start & focus hebben voor hun toekomst en daardoor succesvol zijn.

Mijn visie is: jongeren maken een duurzame studiekeuze door onderzoek.

Ik ben studiekeuze expert.

Hoe is dat zo gekomen?

1973
Ik ben geslaagd voor mavo; hoera! Maar wat ga ik nu doen? Mijn cijfers zijn niet zo geweldig. Ik zit met een aantal vragen: wil ik wel doorleren? Kan ik dit wel? De opleiding Bezigheidstherapie lijkt me wel iets, maar het fijne weet ik er ook niet van. De open dag brengt niet meer duidelijkheid. Aan het eind van deze 4 jaar weet ik echt niet wat ik wil en kan. Twijfelen en moeilijk een keuze maken is wel mijn rode draad in mijn leven. Komt het omdat mijn sterrenbeeld Weegschaal is?

Mijn ouders besluiten een studiekeuzepsycholoog in te schakelen. Heel verrassend want dit is niet gebruikelijk in deze tijd. De testen zijn o.a. met de beroemde inkt- of kleurvlekken, woorden en figuren. Het advies is dat ik het beste naar de havo kan gaan. De psycholoog vindt mij erg jong voor een keuze. Hij geeft ook aan dat ik na de havo meer mogelijkheden op een aansluitende studie heb. Wiskunde kan ik voor de havo maar beter laten vallen. Nu is het duidelijk wat me te doen staat.

Op de havo heb ik de tijd van mijn leven. Ik kan mezelf ontdekken en mezelf zijn. Kortom: mijn zelfvertrouwen groeit. Mijn cijfers zijn ineens een stuk hoger dan die op de mavo. Fijn dat ik de keuze voor de havo opgevolgd heb.

Mijn les uit deze periode: het is voor mij belangrijk in welke omgeving ik zit. Krijg ik meer verantwoordelijkheid dan gaat het functioneren en ontwikkelen vloeiend.

Op kamers
Op het moment dat ik mijn havodiploma in handen heb, realiseer ik mij dat ik niets gepland heb voor mijn toekomst. Het halen van het examen kost al mijn tijd en energie. Wat ga ik nu doen? Ik weet twee dingen: Ik wil iets creatiefs en ver van mijn ouderlijk huis (Eindhoven).

Ja, ik heb een opleiding gevonden die aan deze twee eisen voldoet. Leraressen opleiding Textiele Werkvormen in Groningen. Mijn onderzoek naar deze opleiding? Er zijn drie van deze opleidingen in het land. Ik bel de school die het verst weg ligt: Groningen. En ja, er is plaats. Ik krijg een A4 gevouwen folder toegestuurd over de opleiding. That’s all. Ik zie het helemaal zitten om op kamers te gaan wonen: lekker zelfstandig. Ik ga verhuizen naar het noorden van het land.

Mijn les uit deze periode: de combinatie van op kamers wonen en een nieuwe opleiding volgen is voor mij topsport. Tsjonge, wat heb ik veel geleerd in deze tijd! En niet alleen van de opleiding maar vooral om voor mijzelf te zorgen.

Juf
Met mijn diploma lerares Textiele Werkvormen ga ik de arbeidsmarkt op! Gek genoeg Ik heb me niet voorbereid op de arbeidsmarkt. Ook tijdens de opleiding wordt er geen aandacht aan besteed. Mijn praktijkervaring is alleen een stage op een middelbare school en dat was echt een drama! Op mijn diploma staat ‘lerares met pedagogisch getuigschrift’: dus springen maar.

Dit speelt rond 1986 en de crisis rolt zich uit over het land met als gevolg een grote werkeloosheid. Toch lukt het me een parttime baan in het mbo onderwijs te vinden. Mijn eerste baan als ‘juf’. En dan nog wel in zo’n pracht vak en met leuke leerlingen! In de volgende 15 jaar heb ik alle aspecten van het docentschap ervaren: de leuke en de mindere kanten. Maar nu MOET ik iets anders gaan doen. Ik ben opgebrand. Maar WAT en HOE?

Mijn zoektocht
Ik ga nu op onderzoek uit om te ervaren welke mogelijkheden er zijn in opleidingenland. Ik kom erachter dat er erg veel is, maar ook dat het meeste niet voor mij mogelijk is. Ik ben 40 + en er moet brood op de plank: een combinatie van leren en werken lijkt de beste optie.

Maar WAT? Ik vind zoveel dingen leuk en boeiend. In de afgelopen jaren heb ik al opleidingen gedaan in audiovisueel, geschiedenis en psychosynthese. Ik wil graag een duurzame keuze. Een beroep dat ik tot aan mijn pensioen met plezier kan doen.

Deze keer zoek ik hulp, ik volg een workshop ‘Talenten Ontdekken’. In een aantal bijeenkomsten, samen met anderen, wordt het voor mij inzichtelijk welke talenten en interesses bij mij horen. Gaaf vind ik het om dit met anderen te doen.

Mijn pakket van eisen voor een opleiding en beroep ontvouwen zich:

  • iets met mensen,
  • adviseren,
  • arbeid,
  • opleidingen.

Alle ervaringen van de workshop noteer ik in mijn boekje.

Met deze ingrediënten ga ik het land in om open dagen van hbo ’s te bezoeken. Ik gebruik zo’n dag om de opleiding te toetsen aan mijn eisen door te kijken, te voelen, te ruiken en vragen te stellen. Alle gegevens noteer ik ook nu in mijn boekje.

Ik besluit naar de AMA (Academie Mens en Arbeid) te gaan. Dit is Hogeschool IJselland, nu Saxion, in Deventer. Alles komt hier voor mij samen. Mijn pakket van eisen en wat de opleiding aan sfeer en werkwijze te bieden heeft, sluit het beste bij mij aan. Deze opleiding is in deeltijd. Ik kan dus alles combineren: werk en leren en stage.

Mijn les uit deze periode: In de keuze naar een studie en werk heb ik drie fasen doorlopen: Oriënteren, Verkennen en Besluiten op basis van eigen onderzoek. Maar, ik ben nog iets vergeten: Verdiepen.

Ook nu heb ik onvoldoende gekeken wat ik met een diploma op de arbeidsmarkt kan. Het gaat mij er niet om of er werk is of niet. Een belangrijk punt is waar je komt te werken: in welke setting. Welke sector past bij mij: de gemeente, arbeidsmarkt, onderwijs, ondernemer of…..

Mijn ervaring is dat de keuze voor een opleiding niet het einde is maar de START!

Terug naar school
Ik begin aan deze opleiding rond mijn 42e. De 4 jarige deeltijd hbo opleiding AMA met stage- leren op school- werken. Wat een feest! Ja leren gaat ook samen met minder leuke dingen zoals uit je comfort zone treden en bikkelen. Maar ook de leuke zoals ontdekken en ervaren.

Daarna ga ik de arbeidsmarkt op: het assessment center van Arbeidsvoorziening. Hier leer ik veel in de praktijk. Testen afnemen en beroepskeuzeadvies geven. Assessments interpreteren: zo intensief heb ik dat niet geleerd in mijn opleiding. Wel eraan geroken en geproefd maar dit was voor mij booming. Het wordt me steeds meer duidelijk dat je leert van het werken en in het werken.

Mijn les uit deze periode: De interpretatie van testen is van cruciaal belang. Het gebruiken van testen ervaar ik als een belangrijke tool om jongeren te helpen tot een waardevrij zelfbeeld te komen.

Wil ik terug naar het onderwijs? Nee, maar dat doe ik wel. Nu als decaan in het voortgezet onderwijs aan havo-vwo. Ik dacht dat het nu anders zou zijn. Ik kom in een spagaat terecht.

Het voortgezet onderwijs richt zich op het behalen van het diploma. De scholen worden hier door de overheid op afgerekend. De studiekeuze voor het vervolgonderwijs is een ondergeschoven kindje. Het is er wel maar toch ook weer niet.

Mijn les uit deze periode: wil ik mijn visie leven dan moet ik zelf de regie nemen en een eigen bedrijf beginnen.

Mijn methode
Dat doe ik dan ook in 2010. Mijn eigen studiekeuzebureau start ik vanuit huis: naast het inzetten mijn kennis, vraagt het ondernemerschap mijn aandacht.

Eerst wil ik mijn kennis over studiekeuze in kaart brengen. Uitzoeken wat nu echt werkt. In de aanpak van studiekeuze zijn er verschillende stromingen en methoden. Ik wil die methode waar de jongere het meest aan heeft. Een duurzame keuze.

Nu kristalliseert mijn visie zich uit: de jongere kiest op basis van eigen onderzoek en met een duidelijke structuur. Op deze wijze is de keuze een duurzame keuze. Daarop is mijn eigen methode, de 4 fasen studiekeuze strategie ® gebaseerd. Bij deze methode doorloopt de jongere de 4 fasen van het studiekeuzeproces. Hierdoor is de keuze gebaseerd op onderzoek.

In het voorjaar 2017 heb ik mijn methode omschreven en geregistreerd: de 4 fasen studiekeuze strategie ®. Dit houdt in:

  • De start is de oriëntatie. Hier zet ik drie testen in die ik individueel bespreek. Mijn meerwaarde is het interpreteren van de testen zodat de jongere een compleet zelfbeeld krijgt. Er volgen nog huiswerkopdrachten die de fase oriënteren compleet maken.
  • De tweede fase is verkennen van opleidingen en interesses.
  • Vanuit deze ervaring volgt de fase verdiepen met razend interessante opdrachten.
  • De fase besluiten gaat met hart en ratio. Ik gebruik hiervoor het beslismodel met alle gegevens vanuit de 3 fasen hiervoor. Het besluit is de uitkomst op basis van onderzoek: een duurzame

De basis van de methode is het Studiekeuze Stappenplan. In het Stappenplan komen de activiteiten die bij de 4 fasen horen.

Ben je nieuwsgierig naar het Studiekeuze Stappenplan?

Je kunt het gratis stappenplan hier aanvragen.

 

Gertie Boleij

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.