Een loopbaancoach vroeg mij laatst: “Hoe pak je dit als coach aan, Gertie?” Zij werkt als zzp-er bij een bureau dat zich richt op autisten. Ze legt de volgende situatie voor: “Een klant, een jonge vrouw, is bij ons in traject. Zij wil als voorbereiding op het kiezen van een studie een open dag van een hbo bezoeken. Nu zegt haar persoonlijke begeleider dat ik als coach met haar mee moet gaan naar de open dag. Ik vind dit een taak van de ouders. Toch? Wat vind jij hiervan?”

Een dergelijke begeleidingsvraag kom ik vaker tegen. Hoe je ermee omgaat is sterk afhankelijk van je visie of de visie van het bureau waarvoor je de opdracht uitvoert. De vraag daaronder is: wanneer pamper je je klant of wanneer zet je deze juist in zijn/haar kracht?

Mijn visie is ‘jongeren maken een duurzame studiekeuze door onderzoek’. Ik kies er in mijn praktijk voor om jongeren autonoom te leren handelen. Ik werk vanuit deze visie en laat dat in mijn aanpak zien.

Mijn aanpak

In mijn trajecten doorloopt de jongere altijd de 4 fasen: oriënteren, verkennen, verdiepen en besluiten. Bij de fase verkennen komt altijd de open dag in het onderwijs ter sprake.

Samen met de jongere plannen we de open dag. We inventariseren alle vragen die de jongere wil stellen over de opleiding. De jongere gebruikt de website om zich voor te bereiden op het programma. Hij/zij geeft aan welke workshops zinvol zijn om aan deel te nemen.
Mijn ‘Checklist bezoek open dag’ is de leidraad voor de jongere bij de voorbereiding en op de dag zelf. De jongere maakt van deze checklist een persoonlijke lijst. Per opleiding wordt alle informatie op de dag zelf genoteerd. Alles is voorbereid, van te voren besproken en gepland. Het is natuurlijk wel leuker om deze dag met iemand te bezoeken. Neem bijvoorbeeld een vriend/vriendin of ouders mee. Spreek dan vooraf de rolverdeling af. De jongere houdt dan de regie over zijn/haar activiteit.

Na afloop van deze dag maakt de jongere een verslag. We hebben al een gesprek gepland zodat de jongere alle ervaringen en de leerpunten van die dag kan bespreken. Op deze manier blijft de jongere autonoom in zijn/haar handelen.

Vooral als het de open dag van hbo of universiteit is, is het zelfstandig op pad gaan erg belangrijk voor het zelfvertrouwen.

Missie als uitgangspunt

Mijn werkwijze heb ik gebaseerd op mijn missie. Deze missie is dat ik 250.000 jongeren wil motiveren en inspireren in hun studiekeuze zodat zij een goede start & focus hebben voor hun toekomst en daardoor succesvol zijn.

Ik heb de 4 fasen studiekeuze strategie ® ontwikkeld. Deze methode helpt mij om elke vraag van de jongere heel snel te analyseren. Waar zit de jongere in het proces van de 4 fasen studiekeuze strategie ®? Heeft hij een duidelijk zelfbeeld? Heeft hij een fase overgeslagen? Is hij meteen naar besluiten gegaan? Is dat gedaan op basis van onderzoek?

Na een korte situatieschets kan ik het plan bespreken met de jongere. Ik kan aangeven welk traject hij/zij het beste kan doorlopen om tot een duurzame keuze te komen. Ik laat aan de hand van een beeld in trechtervorm de 4 fasen studiekeuze strategie ® zien. Daar wijs ik aan waar de jongere zich bevindt en ik laat zien welke eerste stap hij/zij het beste kan zetten om tot een onderzocht resultaat te komen. Zo logisch en zo eenvoudig! Vaak zegt de jongere: “Waarom zie ik dat nu pas?’”Mijn methode leidt tot een autonome duurzame keuze.

Elke jaar geef ik op onderwijsbeurzen speedcoach gesprekken met jongeren en ouder(s). Dit zijn gesprekken van 15 minuten. In dit gesprek legt de jongere zijn/haar vraag voor. Dat kan zijn: Ik weet niet wat ik wil. Ik twijfel tussen 3 richtingen. Ik vind zoveel dingen leuk. Hoe pak ik dit aan?

Mijn taak als studiekeuze expert is om in een korte tijd de jongere handvatten te geven. In het gesprek pas ik mijn methode toe. Ik geef ze regie over hun volgende stap en verwijs niet naar een opleiding.

Belronde

Ik bel loopbaanprofessionals die interesse in studiekeuze hebben getoond.

In deze belronde krijg ik ontzettend veel verrassende vragen, antwoorden en worstelingen te horen van de zelfstandig loopbaanprofessionals.

Een lijstje van de opvallendste opmerkingen:

  • Ik wil alleen maar klanten, als je me die kan geven…..
  • Wil jij in mijn netwerk komen, dan kunnen we uitwisselen ….
  • Studiekeuze klantjes doe ik erbij… Hier kan ik niet van leven…..
  • Ik kan niet investeren in mijzelf want ik verdien te weinig….
  • Ik verdien niet genoeg maar mijn klanten zijn wel tevreden. Dus ik hoef niets te veranderen….

Wat ik leer van deze informatie: er is meer nodig dan ervaringsdeskundigheid alleen om als studiekeuzecoach succesvol te zijn.

Wat maakt de 4 fasen studiekeuze strategie ® zo uniek?

  • het is een strategie,
  • het stappenplan is de leidraad,
  • in de fase oriënteren worden testen ingezet en besproken,
  • alle fasen worden op een vaste volgorde doorlopen.

Ik ben idealistisch ingesteld en wil mijn missie verder uitdragen en daarmee: veel jongeren bereiken met mijn 4 fasen studiekeuze strategie ®. Daarom heb ik de Opleiding Studiekeuzeadvies ontwikkeld. Op die manier kan ik samen met andere professionals nog meer jongeren bereiken.

Situaties en vragen zoals hiervoor beschreven, worden in deze twee daagse opleiding behandeld. In de opleiding staat studiekeuze centraal. De lessen zijn gebaseerd op mijn ervaring als studiekeuze expert, ervaringsdeskundige en ondernemer.

Ik richt mij op zelfstandige loopbaanprofessionals omdat ik zelf ervaren heb wat er komt kijken bij het uitvoeren van studiekeuze als zelfstandige.

Wil jij dit ook? Speedcoach gesprekken effectief voeren? De jongere begeleiden naar een duurzame studiekeuze die de jongere zelf heeft onderzocht?

Kom NU in actie! Klik hier voor alle informatie en schrijf je in!! VOL=VOL

 

Gertie Boleij

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.