Het woord STUDIEKEUZE geeft aan dat het over het kiezen van een studie gaat. Ik geef als studiekeuze expert meer impact dan zomaar ‘het kiezen van een studie’. De keuze moet ‘slimfit’ zijn: op maat passen, nu en in de toekomst. Daarom staat de duurzame studiekeuze bij mij centraal in mijn praktijk.

Mijn doel is om heel veel jongeren te bereiken en hen te helpen bij een duurzame studiekeuze.

Een duurzame studiekeuze is voor mij het maken van een bewuste keuze gebaseerd op eigen onderzoek. Door onderzoek wordt de keuze ‘geïnternaliseerd’ of ‘eigen gemaakt’. Om het sterker uit te drukken: duurzaam staat tegenover het woord ‘tijdelijk’, ‘voor even’, ‘snel’ en ‘onbewust’.

Duurzaam bij studiekeuze betekent uitgaan van je eigen talenten. Daarvoor is het nodig om deze eerst zelf te onderzoeken en te ontdekken. De jongere die zichzelf goed kent, neemt deze kennis mee in elke keuze, ook de studie- en beroepskeuze.

Voorwaarde is dat de keuze gebaseerd is op eigen onderzoek. De jongere onderzoekt de vragen: ‘wie ben ik, wat kan ik en wat wil ik’. Na deze oriëntatie volgt de verkenning en verdieping waarbij vitaliteit, talenten en werkwaarden in kaart gebracht worden. De jongere leert zichzelf vragen te stellen en deze te beantwoorden door onderzoek. Daarna volgt het nemen van een beslissing op basis van dit onderzoek. Alle gegevens uit het onderzoek neemt de jongere mee in zijn keuze.

Ook nu speelt de duurzaamheid een rol: op verschillende momenten in het leven en in de verschillende levensfasen zal je jezelf vragen moeten blijven stellen. ‘Is dit wat ik wil’ en ‘Ben ik hier gelukkig mee?’ zijn steeds terugkerende vragen. Het resultaat is dat de jongere zich gelukkig voelt. Zo zijn geluk en gelukkig zijn nauw verbonden met het begrip duurzaamheid.

Ik hoor je zeggen: “De maatschappij verandert immers. De economie verandert, toch? Het werk en de banen veranderen hoe dan ook! De jongere maakt zelf een hele ontwikkeling door en verandert ook.”
Klopt! Het bijzondere bij het maken van een duurzame studiekeuze zoals ik hierboven aangeef, zorgt voor een sterke basis. De jongere maakt de keuze zo dicht bij zichzelf dat het op elk moment in zijn leven echt past omdat hij zichzelf kent.

Stel er verandert iets in de maatschappij, de economie of de omgeving. Stel de jongere voelt zich niet gelukkig.
Bij een duurzame studiekeuze heeft de jongere een goede basis gelegd door eigen persoonlijk onderzoek. Daardoor heeft hij
de vitaliteit om terug te gaan naar zijn basisonderzoek. Hierdoor kan hij/zij de volgende stap zetten.

Wil ik meer impact hebben om mijn doel te bereiken dan kan ik dit niet in mijn eentje. Om deze impact te vergroten ga ik samen met collega-professionals aan de slag. Ik heb de tweedaagse Opleiding Studiekeuzeadvies voor Loopbaanprofessionals opgezet. Alle elementen die leiden tot een duurzame studiekeuze zijn hierin verwerkt.

Mijn doel met de Opleiding Studiekeuzeadvies voor Loopbaanprofessionals is dat er meer professionals komen die, net als ik, veel jongeren bereiken. Niet alleen voor een studiekeuze nu, maar voor een duurzame studiekeuze voor nu EN in de toekomst.

Wil je meer weten over de Opleiding Studiekeuzeadvies voor Loopbaanprofessionals met de 4 fasen studiekeuze strategie ®? Kijk dan hier. Dan zie je ook wanneer de volgende opleiding start.

Gertie Boleij

Ps
Mijn missie: ik wil scholieren, studenten en jongeren motiveren en inspireren in hun studiekeuze zodat zij een goede start & focus hebben voor hun toekomst en daardoor succesvol zijn.
Mijn visie: jongeren kiezen op basis van eigen onderzoek maar met een duidelijke structuur.
Mijn doel: heel veel jongeren bereiken en hen helpen bij een duurzame studiekeuze.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.